A Son åpner årets festival

Det begynner å nærme seg festival, og vi jobber på spreng med å legge siste hånd på årets program! Årets åpningsfilm er et nært familiedrama fra Tunisia.

Arabiske filmdager er utrolig stolte over å ha det det tunisiske dramaet A Son, laget av spillefilmdebutanten Mehdi M. Barsaoui, som åpningsfilm på årets festival.

Handlingen i A Son er lagt til 2011, noen måneder etter den tunisiske revolusjonen. Vi følger Farés, Meriem og deres unge sønn Aziz, en familie fra den øvre middelklassen. Under en utflukt til landsbygda havner familien i kryssilden under et militært bakholdsangrep, og en av kulene treffer Aziz. Tragedien blir utgangspunktet for avsløringen av dype familiehemmeligheter som får ekteskapet til å slå sprekker.

Filmen, som hadde premiere på filmfestivalen i Venezia i fjor, ble beskrevet av Jay Weissberg i Variety på denne måten: «Not many debuting directors are able to bring subtlety and depth to a heart-rending subject, which is just one reason why Mehdi M. Barsaoui’s superb “A Son” deserves significant attention.» Les hele anmeldelsen i Variety her.

Filmen åpner Arabiske filmdager onsdag 18. mars kl. 18.00, og regissør Mehdi M. Barsaoui vil være tilstede under åpningsseremonien. Han vil også være til stede på visningen av A Son torsdag 19. mars.

A Son

Tunisia-France-Lebanon-Qatar
2019
Språk Arabisk, fransk
Spilletid 96 min

Handlingen i årets åpningsfilm er lagt til 2011, noen måneder etter den tunisiske revolusjonen. Vi følger Farés, Meriem og deres unge sønn Aziz, en familie fra den øvre middelklassen. Under en utflukt til landsbygda havner familien i kryssilden under et militært bakholdsangrep, og en av kulene treffer Aziz. Når de ankommer sykehuset blir det raskt klart at Aziz har store indre blødninger og er avhengig av transplantasjon for å overleve, men ventelisten er altfor lang til at han kan reddes. Alternativet er en ulovlig levertransplantasjon fra Libya, et annet land i gryende revolusjon. Familiens tragedie blir absolutt når en lenge begravet familiehemmelighet trer frem i lyset, og ekteskapet mellom Farés og Meriem for alvor blir satt på prøve.

Regissør Mehdi M. Barsaoui har med sin spillefilmdebut laget et helstøpt melodrama med thrillerelementer. Å bruke begynnelsen av den arabiske våren, som vi alle kjenner til, som tematisk bakteppe for å fortelle noe nært og vanskelig om familierelasjoner er et klokt valg. Sami Bouajila klarer på glitrende vis å gjøre karakteren Farés til en kompleks figur, som balanserer hårfint mellom et hardt ytre og et sårbart indre etter hvert som familiehemmelighetene trer frem i lyset. Najla Ben Abdallah, i rollen som Meriem, formidler en mors bunnløse fortvilelse og vilje til å gjøre hva som helst for å redde sin sønn på en hjerteskjærende måte. Resultatet er intet annet enn en drivende god film som både er spennende og svært intelligent.